Er zijn vaak diverse attesten en keuringen nodig bij verkoop of verhuur.
Deze worden toegevoegd aan de akte bij het verlijden ervan.

De huidige wetgeving hieromtrent is niet altijd éénvoudig.
Wij helpen jou een handje in de wir war van documenten.

EPC

Het meest gevraagde attest is het EPC certificaat.
EPC staat voor EneregiePrestatieCertificaat en geeft aan hoe energiezuinig jouw pand is.
Het certificaat geeft een score van A+ tot F en zelfs lager.
A+ betekent dat de woning heel energiezuinig is terwijl score F het tegenovergestelde betekent.

In het attest worden diverse variabelen beoordeeld die bijdragen aan een lagere energiefactuur. Het gaat van isolatie van dak, gevels, muren en plafonds tot het type beglazing in de woning. Verder worden ook het type verwarming erin opgenomen. Ook de aanwezigheid van zonnepanelen heeft een effect op de score.

In het EPC verslag vind je ook aanbevelingen terug om het pand energetisch beter te laten scoren.
Met het attest kan je een verbouwpremie aanvragen bij de overheid. Een officieel EPC is standaard 10 jaar geldig.

Een EPC keuring is verplicht bij de verkoop of verhuur van een woonéénheid – ongeacht de leeftijd. Zodra er een keuken, badkamer, toilet en woonkamer aanwezig is dan spreekt men over een woonéénheid. Er bestaan ook EPC verplichtingen rond niet-residentiële panden alsook rond gemeenschappelijke delen

Bij de schenking van een woning of appartement dat gebouwd is vóór 2001 heb je een EPC keuring nodig als je zowel de naakte eigendom als het vruchtgebruik schenkt. Gaat het enkel om de naakte eigendom dan is enkel een asbest attest verplicht.

Heb je geen geldig EPC attest en zet je het pand toch on-line dan riskeer je fikse boetes.
Heb je al een certificaat maar vind je het niet meer terug? Dan kan je terecht bij de Gebouwenpas of Woningpas.

Asbestattest

Ondertussen weten we allemaal dat de asbestvezel massaal werd toegepast in bouwmaterialen in de na-oorlogse periode. De vezel heeft tal van positieve eigenschappen. En vooral: het was goedkoop.
Helaas is de asbestvezel schadelijk voor de gezondheid.

In het kader van een Afbouwplan nam de Vlaamse overheid het initiatief om asbest in Vlaanderen in kaart te brengen. Het wil hiermee zijn inwoners aanzetten om de asbesttoepassingen te verwijderen. Hierbij staat de gezondheid van de Vlaming voorop.

Een asbestinventaris is daarom sinds 23 november 2022 verplicht bij de verkoop of schenking van een woning of appartement. Ook iedere andere constructie die groter is dan 20m² heeft een asbest attest nodig bij verkoop. Heb je dus een weiland met enkel een schapenstal >20m², dan geldt ook hier de asbestverplichting.

Vanaf 01/05/2025 zal een asbest attest ook verplicht zijn voor de gemene delen van een appartementsgebouw. Dus heb je in een blok een appartement of studio dan zal je vanaf die datum ook een asbest inventaris moeten kunnen voorleggen voor de gemeenschappelijke delen zoals de trappenhal, stookruimte, poetslokaal, etc…..

Asbestattest bij verkoop of schenking


Bouwbedrijven die aan de slag gaan bij sloop en renovatie hebben ook een asbest attest nodig.
Dit ter bescherming van hun werknemers alsook voor de bewoners van het pand.
Voor alle partijen hierboven geldt de verplichting enkel voor panden die gebouwd zijn vóór 01/01/2002.

Ga je zelf aan de slag om een renovatiepand op punt te zetten dan wordt een asbestadvies of asbestinventaris aangeraden. Zo bescherm je jezelf alsook alle bewoners van jouw huis.

Asbestattest voor panden gebouwd vóór 2001.


Een officieel attest van de OVAM is normaliter 10 jaar geldig. Heeft de asbestdeskundige geen asbestmaterialen gevonden dan is het attest onbeperkt geldig. Dit betekent echter niet dat het pand asbestvrij is. Een ADI (AsbestDeskundigeInventarisatie) voert nl. een niet-destructief onderzoek uit. Dit betekent dat hij enkel de visueel aanwezige asbesttoepassingen in kaart brengt. Wat verborgen is zal niet opgelijst worden.

Bekijk wanneer je een asbestinventaris nodig hebt als particulier, syndicus, werkgever of bouwbedrijf.

Wat als er toch asbest wordt gevonden in de woning?

Er is geen verplichting om het asbest te verwijderen. De inventaris is louter informatief voor de koper.
Er heerst nogal wat verwarring over de mijlpalen 2024 en 2040.
Deze gelden enkel voor publieke gebouwen zoals scholen, stations, overheidsgebouwen, etc….

Particulieren hebben geen verplichting om de asbestmaterialen te verwijderen.
Toch wordt aangeraden om dit wel te doen om gezondheidsredenen.

Er bestaan ook tal van subsidies en premies waar de overheid of de gemeente jou hier financieel bij steunt.
Bekijk het hier: https://www.premiezoeker.be/premie/Vlaanderen/tegemoetkomingen-verwijderen-asbest

Mag ik de asbestmaterialen zelf verwijderen?

Een aantal toepassingen mag je zelf verwijderen of laten doen door een vakman.
Vaak onder stricte voorwaarden.
Er zijn ook toepassingen die enkel door een erkend asbestverwijderaar mogen worden uitgevoerd.
Meer info vind je hier: https://ovam.vlaanderen.be/wie-mag-wat-verwijderen

Elektriciteitskeuring

Verkoop je jouw woning, plaats je een nieuwe installatie of laat je die verzwaren?
Dan is een elektriciteitsattest verplicht.
Is de woning gebouwd vóór 01/10/1981 en heb je een verouderd netwerk?
Dan is het attest verplicht bij verkoop.

Wist je dat een elektriciteitskeuring periodiek verplicht is?
Standaard is deze keuring om de 25 jaar nodig. En zeker als er zich feiten voordoen waaruit blijkt dat het circuit geen veiligheid kan bieden voor de bewoners.

De keurder komt bij jou langs en checkt of het elektriciteitscircuit voldoet aan de normen van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI).
De verdeelkast, bedrading en aarding worden gecontroleerd. Ook de schakelaars en stopcontacten worden onder de loupe genomen. De keurder brengt het circuit in kaart en stelt tekortkomingen en aanbevelingen vast voor een veilig elektriciteitsnetwerk. Zo kan jij op beide oren slapen.

Vergeet ook niet de verplichting om rookmelders in je huis te plaatsen!
Bekijk het hier: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/veilig-gezond-en-kwaliteitsvol-wonen/woningkwaliteitsnormen/rookmelders
Beter voorkomen dan genezen!

Stookolietank keuring

Verkoop je jouw woning en heb je een ondergrondse of bovengrondse mazouttank?
Dan moet die gekeurd worden voordat de akte kan worden verleden.
De mazouttank keuring wordt als bijlage toegevoegd bij de akte.

Met dit attest wordt de bodemverontreiniging en de veiligheid van de bewoners in kaart gebracht.
De keurder controleert de lekdichtheid van de mazouttank alsook of er overvulbeveiligheid aanwezig is.
Verder worden de leidingen bekeken.

Wist je dat je – los van verkoop – ook een periodieke stookolietank keuring of onderhoud moet laten uitvoeren?
Lees er hier meer over: https://www.vlaanderen.be/controle-en-onderhoud-van-de-stookolietank-van-een-woning

Alle attesten en keuringen voor een geslaagde verkoop of verhuur.

Heb jij alle attesten en keuringen voor verkoop of verhuur?
Toch niet?
Dan verwijzen we jou door naar onze partner HUISPROJECT.

Zij hebben alles onder 1 dak en ontzorgen jou in de wirwar van documenten bij verkoop en verhuur.
Zij bezoeken gans Vlaanderen met hun expertise en leiden jou naadloos naar een succesvolle afloop.
Bekijk hier welke attesten je moet aanvragen bij verkoop.

Veel succes gewenst bij het overhandigen van de sleutels!

Nog vragen of opmerkingen?
Bel ons op 0470/25 25 88 of vul het contactformulier in.