Asbestattest verplicht bij verkoop of schenking woning – wat moet u weten?
Bent u van plan uw woning te verkopen of te schenken?
Dan moet u rekening houden met de verplichting om een asbestattest voor te leggen aan potentiële kopers.
Bekijk hier wat de huidige wetgeving hier over zegt.
Maar wat houdt deze verplichting precies in en waarom is het belangrijk om hieraan te voldoen?
Waarom is een asbestinventaris verplicht bij de verkoop van een woning?
Het is sinds 23 november 2022 verplicht om een asbestattest voor te leggen bij de verkoop of schenking van een woning.
Deze verplichting geldt voor woningen en appartementen gebouwd vóór 1 januari 2002.
Dit betekent dat u als verkoper moet kunnen aantonen of er al dan niet asbest aanwezig is in uw woning.
De verplichting geldt voor alle woningen en dit zowel voor particulieren als voor professionele verkopers.
Het doel van deze verplichting is om de gezondheid van de nieuwe bewoners te beschermen en hen te informeren over eventuele risico’s.
Wat houdt een asbestattest in?
Een asbestattest is een officieel document dat aantoont of er al dan niet asbest aanwezig is in uw woning. Dit document kan enkel worden opgemaakt door een erkend asbestdeskundige. De asbestdeskundige zal een grondige inspectie uitvoeren van uw woning en daarbij alle mogelijke bronnen van asbest opsporen. Indien er asbest aanwezig is, zal de deskundige ook advies geven over hoe u dit op een veilige manier kunt (laten) verwijderen.
Waarom een asbest inventaris?
Een asbestattest biedt verschillende voordelen voor zowel de verkoper als de koper van een woning. Als verkoper kunt u dankzij het attest aantonen dat u de gezondheid van de nieuwe bewoners belangrijk vindt en dat u hen correct informeert over de aanwezigheid van asbest. Dit kan het vertrouwen van potentiële kopers vergroten en zo de verkoop van uw woning bevorderen. Als koper kunt u dankzij het attest zeker zijn dat de verkoper zich aan de wettelijke verplichtingen houdt en dat u een woning koopt zonder gezondheidsrisico’s.
Asbestattest nodig voor verkoop of schenking?
Wij beschikken over de nodige expertise en ervaring om een grondige asbestinspectie uit te voeren van uw woning en u een correct officieel attest te bezorgen.
Heeft u nog andere attesten nodig voor de verkoop of schenking? Onze partner HUISPROJECT ontzorgt u voor alle andere keuringen zoals het EPC attest en de elektriciteitskeuring of controle van de stookolietank.
Onze partner helpt u ook bij vastgoedfotografie en homestaging (=vastgoedstyling). Verder komt hun klusdienst langs voor kleinere herstellingen bij in- of uittrede.
DRINGEND EEN ASBESTATTEST NODIG?
Vraag via de onderstaande zwarte balk uw offerte aan en ontvang binnen 24u. een correcte prijs op maat.
Wij garanderen een plaatsbezoek binnen 3 dagen.
Wij komen ook langs op zaterdag of zondag indien u dat wenst. En dit zonder meerkost.
Het attest wordt afgeleverd binnen 2 werkdagen na het plaatsbezoek.